logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Toekennen ibs én rm

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Toekennen ibs én rm

Berichtdoor Mo1966, 27 Juli 2020

Afgelopen Woensdag is mijn moeder opgehaald uit haar woning door een ibs opname,dat was al heel moeilijk voor ons...ze is opgenomen in een verpleeghuis, nu was vanochtend de rechtzitting ibs en rm zijn tegelijkertijd behandeld, en het was de rechter binnen 15 minuten al duidelijk,dit kon niet meer..... en is toegekend, het leek even voed te gaan met mijn moeder....nu dereigtze met zelfmoord, ,zichzelf iets aan te doen als ze daar moet blijven, we zijn verdrietig en radeloos... er was ons afgeraden om al om bezoek te komen, om mijn moeder even rust te gunnen....mijn oudste zus zou mirgen voor t eerst gaan...nu hebben we zoveel angst voor de confrontatie..... de eerste stap....haar weer te zien... wij hebben haar immers op laten sluiten..ze haalt allerlei dingen door elkaar... zo bizar dit..... zo verdrietig.... we doen mee in een hele slechte film.....:sleepy::pensive:
Mo1966

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85, 29 Juli 2020

Wat ontzettend zwaar voor jullie, veel sterkte in deze moeilijke tijd. Hopelijk biedt het wat rust door te bedenken dat ze in goede handen is er er op haar gelet wordt. Is het al bekend wanneer je op bezoek mag/kan?

Mocht je een luisterend oor nodig hebben, kun je ook altijd de AlzheimerTelefoon bellen. Deze is bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800 5088, 7 dagen per week van 9:00 tot 23:00 uur.
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Margaret, 01 Augustus 2020

Het is vaak de heftigste periode rondom het zorgen voor iemand met dementie: de opname. Schuldgevoel is heel normaal, maar opname doe je juist omdat dat veiliger is voor iemand. Dus schuldig voelen hoeft echt niet. Tegelijkertijd hoeft je naaste met dementie dat niet zo te ervaren, en dat maakt het dan heel lastig. Gelukkig wennen de meeste mensen na een aantal weken of maanden. Ik hoop dat dat voor jouw moeder snel zo zal zijn.

Hoe is het bezoek van je zus aan je moeder gegaan?
Margaret

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor MD, 02 Augustus 2020

Heftige tijd nu voor jullie als familie!
Kan me heel goed voorstellen dat je opziet tegen de eerste confrontatie, omdat je niet weet hoe ze zal reageren.
Het zal voor jullie moeder natuurlijk ook wennen zijn in een voor haar totaal onbekende omgeving met mensen die ze niet kent. Dat heeft tijd nodig.
Jullie als familie zijn dan toch voor haar bekende en vertrouwde gezichten en kunnen haar dan mogelijk toch wat houvast bieden in deze ook voor haar chaotische tijd. Dus blijf haar wel regelmatig opzoeken als dat kan, ook al reageert ze emotioneel, jullie zijn toch vertrouwt voor haar.
Dat is dan mijn ervaring hoor. Mijn moeder was de eerste maand na opname erg emotioneel, soms ook boos als ik op bezoek kwam. Dat was moeilijk, voelde me ook schuldig, maar ben wel blijven gaan. Gaat nu gelukkig een heel stuk beter, nu ze wat meer gewend is en dat heeft echt tijd nodig. Maar wat haar daarbij ook geholpen heeft zijn mijn regelmatige bezoeken aan haar, daar ben ik van overtuigd.
Veel sterkte jullie!
MD

Geslacht:
Vrouw