logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Mijn vader wil niet naar de huisarts

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Mijn vader wil niet naar de huisarts

Berichtdoor Inekesaga, 02 Augustus 2020

Ik heb in 2018 een bericht geplaatst over mijn vader. Ondertussen zijn we een tijdje verder en er is nog niets concreets gebeurd. Zijn toestand is verslechterd, maar hij wil geen onderzoeken en eventuele diagnose. Momenteel is hij heel bezorgd dat zijn rijbewijs wordt afgepakt. Dat is een reden dat hij niet naar de huisarts wil. Maar het gaat echt niet goed met hem. Als mijn moeder weg zou vallen, kan hij geen minuut alleen zijn. En omdat ik helaas ziek ben geworden kan ik hem niet verzorgen. Ik zou willen regelen dat als mijn moeder zou komen te overlijden, er voor hem een plaats is in het plaatselijk verzorgingstehuis. Maar, kan dat achter zijn rug om? En, wil ik dat ook achter zijn rug om regelen? Ik heb het gevoel dat ik hem dan verraad. Maar niets doen is ook geen optie meer.
Inekesaga

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Ellis, 03 Augustus 2020

Beste Ineke,
Wat verdrietig om te lezen dat jouw vader alleen achteruit is gegaan en er verder nog niets concreets gebeurd is.
De stap naar de huisarts is moeilijk. Als de diagnose er 'echt' is, dan kan jouw vader er niet meer omheen. Hij kan dan niet meer doen alsof er niets aan de hand is en dat zorgt voor onveiligheid. Dat is in ieder geval wat ik tussen de regels door lees, klopt dat?

Focus in een gesprek over het laten testen vooral op alle voordelen van de diagnose. Heb je de tips in deze artikelen al gelezen?
https://www.dementie.nl/tips-om-je-naas ... ts-te-gaan
https://www.dementie.nl/tips-voor-het-g ... e-huisarts

Je zou in een eerste gesprek ook alleen (of met jouw moeder) naar de huisarts kunnen gaan, zodat jullie je zorgen kunnen uiten en een soort plan van aanpak kunnen maken.

Een rijbewijs wordt niet zomaar afgepakt, maar jouw vader mag in principe niet meer rijden wanneer de diagnose dementie is vastgesteld. Behalve als hij lichte dementie heeft. Dan kan hij een speciale rijtest doen, waardoor zijn rijbewijs een jaar geldig is. Bij een vroege diagnose werpt dit dus zijn vruchten af! Wanneer jouw vader geen diagnose laat stellen, maar je eigenlijk wel weet dat hij dementie heeft, dan gaat hij nog steeds achteruit. Ook dan komt er een dag dat het niet meer verantwoord is om auto te rijden.

Hier lees je meer over het autorijden: https://www.dementie.nl/autorijden-en-dementie

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Inekesaga, 04 Augustus 2020

Dag Ellis,

Bedankt voor de tips, ik heb er veel aan. Ondertussen heb mijn bezorgdheid met mijn moeder besproken en zij zou deze week contact opnemen met de gemeente voor iemand die kan begeleiden in het traject thuis. Nu sprak ik haar vandaag en zij vertelde me dat ze nog een paar maanden wil wachten omdat ze bang is voor Corona en liever niet wil dat er een vreemde over de vloer komt. Ze zijn denk ik niet zozeer bang voor Corona, maar wel voor de diagnose en voor de eventuele praktische stappen die naar aanleiding daarvan mogelijk gezet moeten worden.

De reden dat ik vind dat de tijd begint te dringen is, naast het achteruitgaan van mijn vader, dat mijn moeder kampt met lichamelijke problemen die toenemen en waarvan ik bezorgd ben dat die ervoor gaan zorgen dat zij niet goed meer naar hem kan omkijken. Verder is er niemand die de mantelzorg op zich kan nemen helaas.

In ieder geval zal ik de tips die je gegeven hebt ter harte nemen en daar zeker gebruik van maken, ook eventueel zonder medewerking van mijn ouders. Ik vind dat wel heel moeilijk, maar er moet iets geregeld worden.

Groet, Ineke
Inekesaga

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Anniek, 05 Augustus 2020

Beste Ineke,

Heftig om te lezen dat je je zorgen maakt over je vader en moeder. Ook wij weinig tot eigenlijk extra ondersteuning voor mantelzorg etc. Gelukkig wel 3 x per dag thuiszorg voor mijn nog alleenwonende schoonmoeder voor wassen en medicatie en eten. Mijn partner is enige zoon. Maar onze grens is ook ver bereikt. Waar we vooral tegen aan lopen is de bureaucratie. Omdat ze weigert naar een verpleeghuis te gaan, is via een rm de enige optie. Deze is dan ook inmiddels aangevraagd en het wachten is nu op de toekenning ervan. Er zijn helaas zoveel instanties waar je mee te maken krijgt en weinig echt begrip. Vooral van de huisarts krijgen we totaal geen steun. Deze is zelfs in de afgelopen 3 jaar na de diagnose bij de geriater, slechts een paar keer langs geweest en dan alleen nog omdat wij een consult of visite hadden aangevraagd. Overal moet je zelf achteraan. Dat maakt het allemaal zeer moeilijk.

Hopelijk lukt het om je moeder toch te overtuigen dat er extra hulp nodig is...Sterkte!

Groetjes,

Anniek
Anniek

Berichtdoor Inekesaga, 05 Augustus 2020

Dag Anniek,

Jullie ook heel veel sterkte.

Morgen heb ik contact met de zorggroep waaronder het plaatselijke verzorgingstehuis valt. Met hen wil ik bespreken wat ik vooraf al kan regelen, zodat, mocht het nodig zijn, mijn vader daar direct terecht kan.

Groeten, Ineke
Inekesaga

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw