logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Hallo Allemaal

Hier kun je je jezelf voorstellen aan anderen op het forum

Hallo Allemaal

Berichtdoor Mar., 02 Augustus 2020

Hallo , ik ben Marian
Ik ben 60 jaar en voor de tweede keer getrouwd. Ik ben 25 jaar getrouwd geweest en heb 3 kinderen met mijn exman. Hij is 64 jaar en heeft dementie. Sinds anderhalf jaar is het bekend maar we vermoeden dat het al een aantal jaar aan de gang is . Mijn exman woont alleen en nog zelfstandig met iedere ochtend buurtzorg voor het innemen van zijn medicijnen.
Wij , mijn huidige man en ik hebben altijd een goede verstandhouding gehad met mijn exman en vandaar ook mijn zorg om hem nu.
We lopen nu tegen een hoop problemen op en ik hoop hier wat antwoorden en hulp te vinden.
Mar.

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor wia, 03 Augustus 2020

Dag Marian

Wat goed dat je hulp op dit forum zoekt. Snap dat je zorg om je ex man hebt

Stel je vragen of zoek naar het onderwerp waar je antwoord op wilt hebben.

In het begin las ik vaak alles maar je leert vanzelf waar jij raak vlak mee hebt.
Ik heb hier veel steun kunnen vinden.
Strekte en groet
Wia
wia

Geboortejaar:
1944
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Ellis, 03 Augustus 2020

Goedemorgen Marian,
Welkom op het forum!

Wat verdrietig om te lezen dat jouw ex-man sinds anderhalf jaar weet dat hij dementie heeft. Ik vind het ontzettend mooi om te lezen hoe je met jouw man je ontfermt over jouw ex-man. Dat zal niet altijd meevallen.

Ik hoop dat we je op weg kunnen helpen met onze ervaringen en de informatie die beschikbaar is. Wees niet bang om ze te stellen. We helpen je graag! Daar is het forum natuurlijk voor.

Ik hoor graag van je. Veel sterkte gewenst!

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Mar., 03 Augustus 2020

Dank jullie wel voor jullie reacties. Fijn dat ik er hier over kan praten.
Ik kan wel zeggen dat ik het heel moeilijk heb met het feit dat mijn exman dementie heeft. Mijn gevoelens zijn heel dubbel . Ik ben natuurlijk niet voor niets van hem gescheiden ( ik heb de scheiding aangevraagd) . Mijn exman was geen makkelijke man .
Maar ik heb nu zo’n medelijden met hem. Hij is maar alleen en moet zich maar zien te redden . Hij vind zelf dat er niets met hem aan de hand is . Wil er ook niet over praten , wil geen hulp van derden ( alleen de buurtzorg voor de medicijnen waar hij veel kritiek over heeft) De kinderen en wij is geen probleem maar hulp in huishouden ofzo wil hij absoluut niet .
Heel moeilijk vind ik om nu de ziekte vorderd mee te gaan in “ zijn” waarheid en moet je hem dan corrigeren of maar met hem meegaan in zijn verhaal.( even een voorbeeld : moet ik hem corrigeren als hij me belt en zegt : met je vader )
Hij gaat nu best snel achteruit en wanneer is de volgende stap , hoe en wanneer bepaal je die . Moet er eerst iets ergs gebeuren ? Nu kan je hem niet uit zijn huis halen vind ik , het is zijn alles , is er heel druk mee en heeft ook zeker nog goede momenten en red zich ook nog steeds . Hij haalt zelf zijn boodschappen .
We hebben een casemanager sinds kort en hij gaat tegen zijn zin een dagdeel per week naar dagbesteding, waar hij moet wandelen en zingen . We zijn bezig om daar verandering in te krijgen omdat wandelen en zingen niets voor hem is en hij het zonde van zijn tijd vind. Maar hij doet het zegt hij omdat het moet . Hij is behoorlijk obsessief . Het moet allemaal precies op zijn manier en word boos als dat niet zo gebeurd. Hij is altijd maar druk , druk met dingen in zijn huis . Ook s’nachts sinds korte tijd is hij maar dingen aan het veranderen en verplaatsen en opruimen. Zijn medicatie is aangepast en hij word nu wat tammer en minder snel boos maar nog wel onrustig . Toch wil hij er nog steeds niet aan dat hij ziek is, terwijl hij van mij en mijn zoon het meeste aanneemt wil hij hier ook niet met ons over praten. Hij staat wel al ingeschreven bij een verpleeghuis maar mijn hart breekt als ik er aan denk dat hij zijn huis uit moet , wat hij trouwens nooit vrijwillig zal doen . Ik heb gekeken op het Forum bij jong dementie maar daar staan eigenlijk vooral oudere berichten, dus ik tik hier maar mijn verhaal .
Mar.

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie