logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Alzheimer en bipolaire stoornis.

Voor berichten over de verschillende vormen van dementie

Alzheimer en bipolaire stoornis.

Berichtdoor KDeVos, 06 Februari 2021

Hallo,
Recent werd er bij mijn mama Alzheimer en vasculaire dementie vastgesteld. Ik voelde al lang aan dat het allemaal niet meer klopte maar ik kreeg weinig gehoor bij de artsen. Mijn mama kamt al 35 jaar met een bipolaire stoornis waardoor de artsen in eerste instantie dachten aan een onevenwicht in haar medicatie. Nog mensen hier die instaan voor de zorg van mensen met dezelfde problematiek?
KDeVos

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 08 Februari 2021

Goedemiddag,
Welkom op het forum!

Wat heftig om te lezen. Ik heb deze combinatie nog niet eerder voorbij zien komen, maar ik kan me voorstellen dat het enorm zwaar is. Mijn moeder was bipolair. Dat is vaak al lastig om ermee om te gaan. Om er dan ook nog alzheimer "bovenop" te krijgen, dat wens je niemand toe. Je vertelt dat de diagnose recent gesteld is, hebben jullie inmiddels al een casemanager toegewezen gekregen en hebben jullie hem/haar al ontmoet?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor KDeVos, 08 Februari 2021

Dag Ellis,
Bedankt voor jouw bericht.
Ik ben afkomstig uit België en voor zover ik weet, werken we hier niet met een casemanager. Ze wordt wel goed opgevolgd door neuroloog en psychiater en ikzelf kan terecht bij een psycholoog en sociaal verpleegkundige van het ziekenhuis. Voorlopig woont ze, met de nodige hulp aan huis, ook nog zelfstandig.
Ik stelde deze vraag met een specifieke reden. Mijn mama is de laatste 10 jaar redelijk stabiel wat haar bipolaire stoornis betreft. Maar vorige week kwam ze met een verhaal over een kat dat ook steeds terugkwam in haar manische fases. Mensen met Alzheimer keren terug naar het verleden. Ik vroeg me dus af of dat verleden ook beelden/gedachten zou kunnen oproepen van tijdens een manie.
Mijn vrouw stelde deze vraag, vandaag, aan de psychiater bij haar op 't werk. Hij vond het een zeer interessante vraag maar kon ze ook niet onmiddellijk beantwoorden. Hij ging het opzoeken.
Groetjes, Kris.
KDeVos

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Lara, 10 Februari 2021

Hoi Kris,

Wat fijn om te lezen dat ze goed wordt bijgestaan door de neuroloog en jullie terecht kunnen bij de psycholoog en sociaal verpleegkundige.
Helaas weet ik niet precies wat de mogelijkheden zijn in België wat betreft een casemanager. Misschien kun je aan de verpleegkundige vragen of er iemand is die jullie kan helpen en wegwijs kan maken in de wetten, regels en (zorg)mogelijkheden.
Soms kun je voor moeilijke kwesties komen te staan waar begeleiding hierin fijn kan zijn.

Ik wens jullie veel sterkte! Lieve groet, Lara
Lara

Geboortejaar:
1986
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Ellis, 12 Februari 2021

Hoi Kris,
Ik vind het ook een erg interessante vraag. Zou je het willen aan ons willen laten weten als jouw vrouw een antwoord krijgt?
Daarmee kunnen wij natuurlijk ook weer anderen helpen. :blush:

Fijn trouwens, dat jouw moeder goed opgevolgd worden. Volgens mij wordt er in België inderdaad niet met casemanagers gewerkt, maar met informatie (en eventueel begeleiding) vanuit het (regionale) Expertisecentrum Dementie.

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger